FAQ Veel gestelde vragen

Heb je een vraag of een probleem? Wij hebben antwoorden! Hieronder vind je, tussen onze FAQ, veelgestelde vragen in verband met zonnepanelen en installaties. Is je vraag niet beantwoord? Bekijk dan zeker de handleidingen eens. Ben je hier nog niet mee geholpen, neem dan zeker contact met ons op via het contactformulier. We helpen je graag verder.

Handleidingen

Als je omvormer de connectie met het internet kwijt is of als je hulp nodig hebt bij de monitoring, kan je zeker ook eens kijken in de handleiding van jouw omvormer. Alle handleidingen en documenten over de omvormers vind je via de knop hieronder terug.

Als je deze link volgt, kom je op een pagina met alle documenten over IZEN installatie die handig kunnen zijn. Je vind er bijvoorbeeld de handleidingen per type omvormer en de algemene veiligheidsvoorschriften.

Je zonnepanelen zijn geïnstalleerd. Je bent bijna klaar om je eigen groene energie te gaan opwekken en gebruiken. Er zijn nog maar een paar administratieve stappen die moeten ondernomen worden.

Keuring: Elke installatie moet gekeurd worden.

Aanmelding: Elke installatie van zonnepanelen moet worden aangemeld bij de netbeheerder (Fluvius). Ook wanneer je je zonnepanelen installatie hebt laten uitbreiden met bijvoorbeeld extra zonnepanelen of een thuisbatterij, moet dit worden aangegeven bij Fluvius.

Monitoring: Hoe goed doet je installatie het? Met een monitoringsysteem kan je snel en duidelijk zien hoeveel stroom je opwekt en gebruikt. Haal jij al het maximale uit je installatie met een energie management systeem? De IZEN-Flowbuddy regelt de energiestromen in je woning en zorgt dat je maximaal groene stroom van eigen productie gebruikt.

Premies: Heb je recht op premies?

Lees meer over de IZEN nazorg

Bij elektriciteitswerken in de straat is het ten zeerste aan te raden je PV installatie af te koppelen van het net. Dit doe je door:

  1. De zekering gemarkeerd met PV in de zekeringkast uit te zetten.
  2. De omvormer afzetten. Dit doe je door middel van de schakelaar onderaan de omvormer op ‘0’ of ‘OFF’ te zetten.

Het spreekt voor zich dat je tijdens die periode geen opbrengsten zal hebben van de zonnepanelen en dus elektriciteit via het net zal gebruiken. Zodra de werken in de straat ten einde zijn, dien je het proces omgekeerd te herhalen, en zal de omvormer terug opstarten bij voldoende daglicht.

De schakelaar wordt doorgaans benoemd met ‘DC switch’. Hieronder vind je per omvormer de knop die je op “O” of “OFF” moet draaien om je omvormer uit te schakelen.

De omvormer is aangesloten op de zonnepanelen die alleen bij daglicht elektriciteit opwekken. Zodra de zon ondergaat, het zwaar bewolkt is of als er bijvoorbeeld sneeuw op de zonnepanelen ligt, zullen de panelen te weinig licht opvangen om de omvormer in werking te stellen. De omvormer schakelt op dat moment volledig uit. De display licht niet meer op en er brandt geen enkel ledje meer. Zodra er weer voldoende licht is gaat de omvormer automatisch weer aan. Dit kan ook gebeuren op donkere bewolkte dagen in de winter.

Is er voldoende daglicht en staat de omvormer toch uit? Controleer dan of de schakelaar van je omvormer nog op ON staat. Staat deze op “O” of “OFF” draai ze dan naar ON.

Is je probleem nog niet opgelost? Neem dan snel contact op via het contactformulier. We helpen je graag verder.

Een omvormer wordt met het internet gekoppeld zodat de opbrengsten kunnen worden doorgestuurd naar een webportaal. Komt er geen data door het webportaal/app? Dan is de verbinding tussen de omvormer en het internet wellicht verbroken. (bvb na het veranderen van provider)

De omvormer kan op drie manieren gekoppeld worden met het internet. Afhankelijk daarvan, dien je een andere handleiding te volgen om de verbinding te herstellen.

 

  1. LAN-kabel (De LAN-kabel gaat rechtstreeks naar de router)
  2. Wifi (geïntegreerd in omvormer)
  3. TP-link (wifi-versterker) in dit geval vertrekt een LAN kabel naar een TP link

Contacteer IZEN Customer Care via het contactformulier en laat hen weten welk merk van omvormer je hebt en hoe deze in verbinding staat met het internet. Zij zullen jou de correcte handleiding bezorgen.

 

 

 

Error 04: De netspanning is weg gevallen of bevindt zich buiten de toegestane waarden.

Oplossing: Controleer of er werken zijn in de straat. Wacht tot de werken over zijn. Het probleem zal zich vanzelf verhelpen. Je kan voor de veiligheid de zekering van de omvormer best uitzetten gedurende de werken. Zo bescherm je de installatie tegen overspanning. Vergeet uiteraard de zekering nadien niet terug aan te zetten.

Wanneer er geen werken zijn contacteer ons dan. We helpen je graag verder.

Error 24 of melding ‘no grid error’: Dit is een fout aan AC zijde van je installatie (zekeringkast).

Oplossing: Controleer eerst of de zekering nog aanstaat. Wellicht is deze afgeslagen. De zekering/automaat kan je eenvoudig weer omhoog zetten en de installatie zal weer in werking treden. Door deze terug aan te zetten, zal de errormelding verdwijnen.

Indien deze terug uitspringt, dan kan het zijn dat je meterkast of omvormer hersteld moet worden.

Krijg je de error 24 en staat je zekering in de meterkast nog aan? Contacteer ons. we helpen je graag verder.

OGVG: De netspanning is weggevallen of bevindt zich buiten de toegestane waarden.

Oplossing: Controleer of er werken zijn in de straat. Wacht tot de werken over zijn. Het probleem zal zich vanzelf verhelpen. Wanneer er geen werken zijn contacteer ons. We helpen je graag verder.

No Grid: De netspanning is weg gevallen of bevind zich buiten de toegestane waarden. In veel gevallen is de automaat van de zonnepanelen in de meterkast uit gesprongen.

Oplossing: De zekering/automaat kan je eenvoudig weer omhoog zetten en de installatie zal weer in werking treden. Indien de zekering/automaat terug uitspringt dan kan het zijn dat je meterkast of omvormer hersteld moet worden.

Nightmode: De omvormer is aangesloten op de zonnepanelen die alleen bij daglicht elektriciteit opwekken. Zodra de zon ondergaat, het zwaar bewolkt is of als er bijvoorbeeld sneeuw op de zonnepanelen ligt, zullen de panelen te weinig licht opvangen om de omvormer in werking te stellen. Zodra er weer voldoende licht is gaat de omvormer automatisch weer aan. Dit kan ook gebeuren op donkere bewolkte dagen in de winter.

Staat je omvormer in nightmode terwijl er toch voldoende daglicht is? Reset dan je omvormer door hem even uit te zetten. Zet vervolgens ook de automaat van de zonnepanelen uit en wacht enkele minuten. Vergeet hem zeker niet terug aan te zetten!

Helpt dit niet, en blijft de omvormer ‘nightmode’ aangeven, contacteer ons dan even. We helpen je graag verder.

Zonnepanelen moet je niet reinigen. Op je IZEN zonnepanelen zit een beschermlaagje dat ervoor zorgt dat vuil van de panelen af spoelt bij regen.

IZEN deed zelf de vergelijkende test om na te gaan wat het effect is van het reinigen van je zonnepanelen. Je leest er alles over op onze pagina over de nazorg van je zonne-installatie

Geen antwoord gevonden?

Heb je geen antwoord gevonden op je vraag? Ga snel naar onze contactpagina en vul het contactformulier in. Onze diensten staan klaar om je verder te helpen!